tisdag 2 september 2014

Mötesplatser Italien

Vad kan vi göra med våra aroniabär och rönnbär som vi plockat på äventyren?

Vi samarbetar och tränar finmotoriken genom att trä bären på varptråd.

Vad kan vi skapa av det här? 


Tage hade med sig en påse med grönsaker, som vi blev nyfikna på. Vad är det för sorter? Vad växer de? Hur många är det? Vad är det för skillnader? Vad kan man göra med dem?

Efter lite diskussioner och med hjälp av iPaden så googlade vi fram att vi kan laga soppa. 
Hur gör vi då?

Tvätta och dela grönsakerna blev svaret. Vi turas om med sysslorna så att alla som vill blir delaktiga.


Hur doftar lökarna? Hur ser lökarna ut inuti? 
Barn: Det liknar en regnbåge.


Vi turas om att röra i grytan.

Provsmakning.





Läroplanen i förskolan Lpfö 98/10 säger att: I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. De behov och intressen som barnen ger uttryck för bör ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av verksamheten.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar